Het streven is naar diensten die een natuurlijke plek innemen in het leven van mensen, niet per toeval, maar omdat ze doelbewust zo ontworpen zijn.

De stappen in het Service Design proces

Ontwerpen – ook de discipline Service Design – is een proces met verschillende fasen.

Design research

Een praktische onderzoeksfase waarin je met een open mindset in het leven van mensen duikt om nieuwe inzichten te ontwikkelen rond complexe onderwerpen. Dit zorgt ervoor dat je los komt van bestaande paradigma’s en buiten de gebruikelijke context naar een vraagstuk gaat kijken. Of het nu gaat om value for money, een gastvrije organisatie of vertrouwen onder jongeren: met goed design research zie je uiteindelijk veel baanbrekende kansen.


Concepting

Concepting richt zich op het vertalen van ruwe kansen naar concepten die getest kunnen worden. Om zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeften van toekomstige gebruikers worden in deze fase concepten ontworpen in co-creatie, waarbij de organisatie en klanten intensief samenwerken. Nieuwe concepten variëren van direct toepasbare quick-wins tot compleet nieuwe businessmodellen.


Prototyping

Deze fase heeft als doel om snel en goedkoop concepten uit te proberen in de praktijk en daarmee de kans dure fouten achteraf te verkleinen. Zelfs met de beste inzichten uit de design research fase doe je aannames bij het ontwerpen van nieuwe concepten. Deze aannames wil je toetsen en de lessen meenemen om het concept verder te verbeteren. Het onwerpen van concepten en prototyping zijn iteratieve stappen.


Vormgeven

De vormgeef-fase heeft als doel om een concept uitvoerbaar te maken. Hierbij maak je enerzijds inzichtelijk welke consequenties een concept voor de organisatie heeft. Anderzijds geef je in deze fase middelen vorm die nodig zijn om het concept te kunnen implementeren; van een website tot herinrichting van een winkel.


Implementatie

Implementatie verschilt sterk per concept. Het in de praktijk brengen van een quick-win door middel van een incrementele verbetering kan soms snel en eenvoudig zijn. Het uitrollen van een nieuwe dienst kan de noodzaak voor een andere organisatiestructuur met zich meebrengen.

  • Innovation is Served

    Download Innovation is Served! Het eerste Nederlandstalige Service Design boek, geschreven door 31Volts. downloaden

  • Kernwaarden van Service Design

    Service Design is gebaseerd op kernwaarden; human-centered, co-creatie, holistische benadering, prototyping & visueel werken. Deze kernwaarden vormen de leidraad gedurende het gehele proces en tevens handleiding voor de houding en motivatie van het service design team. Lees verder »

  • Samenstelling van een dienst

    Elke dienst bestaat uit drie componenten:Service Design creëert waarde voor organisaties door mensen als vertrekpunt te nemen. Lees verder »

  • Tools & methoden

    Ondanks dat diensten niet tastbaar zijn, leveren service designers veel tastbare resultaten op. Resultaten ontworpen door én met gebruikers, klanten, mensen zelf. De deliverables lopen uiteen van ruw materiaal over de belevingswereld van mensen tot aan uitgewerkte personas, contextmaps, customer journeys en blueprints. Lees verder »

  • Blijf op de hoogte

    Wil je op de hoogte blijven van alles wat we ondernemen? Volg ons via twitter, neem een rss abonnement op onze weblog of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

  • Get in touch

    Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem snel eens contact met ons op.

    • Oudegracht 8, 3511 AM Utrecht
    • tel: +31 (0)30 890 3220
    • email: energie@31v.nl